بیسیک ، زبانی بود که اغلب میکروکامپیوترهای قدیمی در اختیار کاربران خود قرار میدادند . در این زمینه و در میان کامپیوترهای خانگی ، بیشتر کاربران آموزش زبان بیسیک را احتمالا با اسپکتروم شروع نموده اند ، بیسیک اسپکتروم علاوه بر دستورات پایه محاسباتی ، از دستورات گرافیکی نیز بهرمند بود ، بطوری که به راحتی و با چند خط برنامه بیسیک ، می توانستیم یک طرح پیچیده هندسی را رسم نماییم ...

اما کمودور 64 ، علی رغم اینکه سیستم عامل آن در محیط بیسیک اجرا میشد ، از دستورات کاربردی خوبی جهت ایجاد طرح های گرافیکی برخوردار نبود و کاربران برای رسم یک خط و یا یک دایره مجبور بودند از دستور POKE و آن کدهای بیشمار استفاده کنند ، بطوریکه مهارت داشتن در این کدها ، مستلزم دانش پایه زبان اسمبلی نیز بود ...

در این اثنا یک پسرنوجوان انگلیسی نرم افزاری را خلق کرد به نام "سایمونز بیسیک" ، که در مدت کوتاهی تبدیل به یکی از کاربردی ترین برنامه های کمودور 64 گردید . این برنامه علاوه بر داشتن دستورات بهتر و بهینه تر جهت استفاده از سیستم عامل ، فلاپی درایو و غیره ، دارای دستورات فراوانی جهت خلق گرافیک توسط بیسیک کمودور نیز بود که البته شرکت کمودور این نرم افزار را خرید و برروی کارتریج ROM ، فلاپی دیسک و نوار به علاقمندان عرضه نمود ...

این نرم افزار در کشور ما بیشتر بصورت کارتریج سخت افزاری در دسترس قرار داشت که البته خیلی هم کارآمدتر مینمود . در ادامه به یک برنامه چند خطی میپردازیم تا با برخی از دستورات این نرم افزار جالب آشنا شویم ...

10 COLOUR 0,0

20 HIRES 4,0

30 K=2.3 : X1=160 : Y1=100

40 FOR T=0 TO 53*PI STEP PI/K

50 X2=160+T*COS(T)

60 Y2=100-T*SIN(T)*.625

70 LINE X1,Y1,X2,Y2,1

80 X1=X2 : Y1=Y2 : NEXT T

90 GET W$ : IF W$=”” THEN 90

100 NRM : PRINT “” : END

برنامه های بسیار متنوعی را میتوان در این زمینه ارائه داد ، همچنین توجه به این نکته جالب است که در دو دهه پیش ، نوجوانان و علاقمندان چه نوع نگرشی به مبحث گرافیک کامپیوتری داشتند و در حال حاضر چه نگاهی به این موضوع حاکم است ...