شاید شما هم مثل خیلی از دارندگان کامپیوتر دوست دارید که کارهای سخت افزاری انجام دهید ، یا مثلاً در فیلمهای علمی دیده اید که چطور یک کامپیوتر کنترل وسایل مختلف خانگی را به طرز جالبی بعهده میگیرد .
برای اینکار به وسایل بسیار گرانقیمت و مافوق تصور نیاز نیست و برای اینکار لازم نیست شما یک سوپرکامپیوتر قوی داشته باشید ، برای اینکار یک کمودور 64 هم کافیست .
شما با کمودور خود میتوانید دستگاهی بسازید که با تاریک شدن هوا بطور خودکار لامپهای منزل را روشن کند یا یک فرکانس متر بسازید و یا دستگاهی بسازید که بطور خودکار برنامه مورد علاقه شما را از رادیو ضبط کند و بعد از پایان برنامه رادیو را خاموش کند و خلاصه هرآنچه که اراده کنید .
تمام دارندگان کمودور 64 با درگاههای دسته بازی کمودور که سمت چپ کلید خاموش و روشن قرار دارند آشنایی دارند .
از این دو درگاه میتوان برای کنترل برنامه بوسیله دسته بازی استفاده کرد ، مثل بازیها ، محل حافظه 56320 مربوط به پورت 2 و محل حافظه 56321 مربوط به پورت 1 میباشد که میتوان با خواندن مقادیر این دو محل وضعیت دسته بازی (بالا – پایین – چپ – راست و ...) را فهمید (شکل 1) برای درگاه 1 و (شکل 2) برای درگاه 2
خوب اما این دو محل حافظه چه ربطی به درگاه دسته بازی دارد ؟
این دو محل مربوط به آی سی ، CIA کمودور میباشد .
همه دارندگان کمودور 64 از این درگاهها به عنوان ورودی استفاده کرده اند (دسته بازی) ، اما از درگاهها بعنوان خروجی نیز میتوان بهره جست .
چهار محل حافظه 56320 و 56321 و 56322 و 56323 مورد نظر ما هستند . دو محل 56320 و 56321 مربوط به اطلاعات درگاه و دو محل حافظه 56322 و 56323 مربوط به جهت ورودی یا خروجی بودن درگاه است . شکل (3)
در حالت عادی محل حافظه 56323 مقدار صفر را دارد ، یعنی تمام بیتهای آن صفر هستند ، یعنی تمام بیتهای پورت 1 در حالت ورودی هستند ، اما میتوان 1 قرار داد یا در هر بیت ، بیت متناظر آن را در محل حافظه 56321 به خروجی تبدیل کرد .
در ابتدا با یک کار کوچک شروع میکنیم ، روشن کردن چند دیود نوری ...
حتما شما یک دسته بازی خراب و از کار افتاده دارید ، ابتدا سیم دسته را از آن جدا کنید ، توضیح اینکه اگر دسته شما مدار اتوفایر دارد یا سیم آن +5 ولت دارد ، حتما قبل از کار آن سیم را بچینید ، منظور سیم مربوط به پایه 7 از شکل 4 میباشد . سیم دسته را به محل درگاه یک وصل کنید و سرسیمهای سیم GND یا صفر ولت پایه شماره 8 ، که غالبا در دسته های بازی ، سیم سیاهرنگ میباشد ، و سیم نارنجی را انتخاب کنید و پایه منفی یک دیود نورانی یا LED را به سیم سیاه و پایه دیگر آن را به سیم نارنجی یا سیم آتش ، یا پایه شماره 6 وصل کنید و برنامه زیر را بدون اشتباه برروی کامپیوتر تایپ و اجرا نمایید .
10 POKE 56323,255
20 FOR A=0 TO 10
30 POKE 56321,255
40 FOR B=0 TO 500:NEXT
50 POKE 56321,0
60 FOR B=0 TO 500:NEXT
70 NEXT
80 POKE 56323,0
اگر در حین کار مشکلی پیش آمد کامپیوتر را خاموش و روشن کنید و کار را از اول پیگیری کنید .
بعد از اجرا خواهید دید که لامپ خاموش و روشن میشود . شکل (5)
مشکلی که ممکن است پیش آید ، قطع شدن ارتباط با صفحه کلید است ، البته این موضوع اهمیتی ندارد چون اگر کامپیوتر را خاموش و روشن ، یا ریست کنید ، وضع به حالت عادی باز میگردد .
یا میتوانید برنامه را طوری تنظیم کنید که سرساعت معینی شروع بکار کند و با شروع به کار برنامه ، یک رله بسته شود و مثلا یک رادیو روشن شود ، مانند شکل (6)
برنامه نمونه نیز در زیر ارائه شده :
10 POKE 56323,255:POKE 56321,0
20 IF TF$=”HH MM SS” THEN POKE 56321,255
30 GOTO 20
HH ساعت MM دقیقه SS ثانیه
و یا همچنین میتوانید از یک بیت بعنوان ورودی استفاده کنید و آن را به یک ترانزیستور نوری یا فتوترانزیستور وصل کنید و یک بیت خروجی نیز به رله وصل کنید و با تنظیم مدار ، برنامه را طوری ترتیب دهید که با کم شدن نور مدار فعال شده و به کامپیوتر با 1 کردن بیت ورودی خبر دهد و بعد از آن کامپیوتر با وصل کردن رله ، مثلا چند لامپ را روشن نماید .
هدف از ارایه این مقاله فقط ایده دادن بود و باقی کار را خودتان ادامه دهید ، ضمنا جهت اطلاعات بیشتر در مورد پورتها ، به شکل (7) مراجعه کنید .
*** برگرفته از مجله علم الکترونیک و کامپیوتر ، فروردین 1374
+++++++++++++++++++++++++++
جهت دریافت شکلهای مورد نظر در مقاله ، لطفاً در بخش نظرات اطلاع دهید تا فایل محتوی آن به ایمیل شما فرستاده شود . با تشکر
+ نوشته شده در شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت توسط اسپارك
|