جوی استیک آنالوگ در کمودور 64

کاربردهای کامپیوتر تمام شدنی نیست ، و هرلحظه باید انتظار نکته هایی جالب از آن را داشت ، در این راستا کامپیوترهای قدیمی یک سر و گردن کارآمد تر از کامپیوترهای امروزی میباشند . نه از نظر قدرت و سرعت و حجم حافظه ، بلکه برعکس ، بدلیل حجم کمتر حافظه و معماری ساده تر سخت افزاری بیشتر قابل فهمند و یک کاربر معمولی بهتر میتواند با آن ارتباط برقرار نموده و از آن بهره گیری نماید ...
یک مقاله بسیار جالب و مفید را در بخش پیوندهای وبلاگ کمودور-آمیگا.بلاگفا.کام قرار داده ام با نام "جوی استیک آنالوگ در کمودور 64" ، که دوستان عزیز وبلاگ و علاقمندان میتوانند با استفاده از آن و استفاده از خلاقیت خود ، ابداعات جالبی را بوجود آورند ، امیدوارم مورد توجه دوستان گرامی قرار گیرد ...

سیستم عاملی برپایه آمیگا

سیستم های عامل ، واسط هایی هستند که ارتباط انسان با کامپیوتر را آسان میکنند ، سخت افزار کامپیوتر و قسمتهای الکترونیکی آن تنها با صفر و یک سر و کار دارد ، ارتباط با کامپیوتر از طریق صفر و یک ، کار هرکسی نیست و ابرمتخصصان کامپیوتر این فن را در اختیار دارند ...

این متخصصان برای ارتباط دیگر افراد با کامپیوترهای مختلف ، چاره اندیشی کرده اند و از طریق همان صفر و یک ها ، برنامه هایی را تولید کرده اند که به سیستم های عامل معروفند .

سیستم های عامل ، همانطور که از نامشان نیز پیداست ، نرم افزارهای مادری هستند که نرم افزارهای دیگر ، در محیط آنان اجرا میشوند ... از زمانهای گذشته سیستمهای عامل مختلف و متنوعی تولید شدند و هنوز هم سیستم های عامل جدیدی متولد میشوند ، دوستان وبلاگ کمودور-آمیگا.بلاگفا.کام با انواع سیستم های عامل از گذشته تا بحال آشنا هستند ، سیستم عامل هایی نظیر : داس ، ویندوز ، کمودور 64 ، ... و آمیگا داس .

امروزه تلاشهای زیادی جهت ارائه سیستم عامل های جدید انجام میپذیرد و این سیستم های عامل که بصورت سورس باز ، ارائه میشوند ، قابلیت های گسترش زیادی توسط کاربران را دارند ... (مانند لینوکس)

آمیگا داس ، ظاهراً هنوز برای متخصصان جذابیت خود را حفظ کرده ، بخصوص اینکه اولین سیستم عاملی میباشد که از گرافیک و صوت استفاده نموده است ...

در جستجویی که در اینترنت داشتم ، به سایتی برخوردم که سیستم عاملی جدید ، برپایه سیستم عامل آمیگا تولید نموده است ، نام این سیستم عامل جدید ، AROS میباشد که بر روی سیستمهای 32 بیتی قابل اجراست ...

دوستان گرامی میتوانند اطلاعات بیشتر را در سایت www.aros.sourceforge.net پیدا کنند ...

خاطره قدیم ...


فکر کردم شاید بد نباشه ، جلد یکی از مجلات قدیمی رو اینجا نشون بدم ، این جلدی که این پایین میبینین ، مربوط به اولین مجله کامپیوتریه که خریدم ...

هنوز هم هروقت میبینمش ، یه حس قدیمی و قشنگ بهم دست میده ...






امیدوارم جناب لوتوس و دیگر دوستان از این عکس خوششون بیاد ...


اسپکتروم ، کامپیوتری پرقدرت و کم ادعا ...

اسپکتروم اولین کامپیوتر خانگی بود که به بازار راه پیدا کرد ، این کامپیوتر 8 بیتی از پردازنده Z80 که کاملا سازگار با 8080 شرکت اینتل می باشد ، برخوردار بود ، دانشجویان رشته کامپیوتر هنوز هم در دروس آزمایشگاهی خود ، روی این پردازنده پژوهش میکنند ، اسپکتروم را باید با کمودور 64 هم رده دانست ، البته در ساخت کمودور 64 از تراشه های کمکی و اختصاصی ، همچون تراشه VIC جهت اعمال گرافیکی و تراشه SID برای ساخت صدا و موزیک استفاده شده بود ، اما اسپکتروم از این پردازنده های کمکی بی بهره بود ، این نقیصه در اسپکتروم با پردازنده مرکزی خیلی بهتر نسبت به پردازنده کمودور ، جبران شده بود ، کاربران قدیمی و دوستان وبلاگ کمودور-آمیگا دات بلاگفا دات کام ، خود اطلاع دارند که پردازنده کمودور 64 (6510) تنها 1 مگاهرتز سرعت داشت ، سرعتی که اگر کمودور آن تراشه های اختصاصی را بکمک نمیگرفت ، مسلما از چنین بازیهای زیبایی بی بهره میماند ، ولی پردازنده Z80 در اسپکتروم 3.5 مگاهرتز سرعت داشت که برای یک کامپیوتر ارزان قیمت 8 بیتی ، پردازنده ای بسیار قوی محسوب میشد ، در کنار این پردازنده ، اسپکتروم دارای مفسر بیسیک بسیار خوب و کارآمدی بود که باز هم نسبت به بیسیک کمودور برتری داشت و بهمین جهت از دید آموزش ، از کمودور یک سروگردن بالاتر مینمود ، بعلاوه اینکه اسپکتروم میتوانست با هر ضبط صوتی کارکند و نیاز به تیپ مخصوص بخود نداشت ، بهمین جهت با قیمتی بمراتب پایین تر از کمودور 64 عرضه میشد (در سال 71 کمودور 64 ، 18000 تومان و اسپکتروم 48 ، 7000 تومان عرضه میشد) و طبیعی بود که بسیاری از دانش آموزان و علاقمندان کامپیوتر از این دستگاه استقبال کنند ... پس از مدتی شرکت سازنده این کامپیوتر ، تولیدات خود را قطع کرد و ساخت آن متوقف گردید ، این در زمانی اتفاق افتاد که کمودور در بازار جا افتاده بود و علاقمندان را بخود جذب نموده بود ، در کشور ما بدلیل فقدان منابع اطلاعاتی مناسب و کمبود نرم افزار ، این کامپیوتر سرنوشت خوبی پیدا نکرد و خیلی زود از گردونه خارج شد و جای خود را به کمودور64 داد ، هرچند شرکت کمودور نیز سرنوشتی بهتر پیدا نکرد ، مقالات اندکی در مورد این کامپیوتر جالب در دسترس دارم که در وبلاگ قرار خواهم داد ، همین تعداد اندک مقالات ، گویای این نکته اند که اسپکتروم کامپیوتری بسیار انعطاف پذیر و دوست داشتنی میباشد که بسیاری از مفاهیم کامپیوتری را به کاربران خود یاد میدهد و شاید بتوان آن را بهترین شروع برای آموزش کامپیوتر دانست ، همانگونه که در گذشته هم اینگونه مینمود ...

مقالات مربوط به اسپکتروم را در بخش پیوندهای وبلاگ ملاحظه فرمایید ...

نحوه کار و موارد کاربرد کارتریج Action (اکشن) آمیگا ...

یکی از بارزترین مزایای استفاده از آمیگا 500 ، نسبت به دیگر مدلهای آمیگا ، وجود سخت افزار قدرتمندی بنام کارتریج اکشن میباشد . البته نرم افزاری بنام armk1.5 طراحی شده بود که کاربردهای این کارتریج را بصورت نرم افزاری در اختیار کاربران دیگر مدلهای آمیگا قرار میداد ولی برد سخت افزاری آن چیز دیگریست ... بعبارتی ساده هر کاربری که بخواهد بصورت حرفه ای از آمیگای خود استفاده کند نیازی حیاتی به کارتریج اکشن را احساس خواهد کرد و داشتن این کارتریج برای حرفه ایها ، یک باید محسوب میشود ...

کارتریج اکشن آمیگا یک برد سخت افزاری است که از طریق کانکتور گذرگاه پردازنده 68000 به آمیگا 500 و 2000 متصل میشود ، آنرا میتوان یک مانیتور بسیار قوی برای سیستم آمیگا در نظر گرفت ، گرچه اغلب کارهای آن را میتوان با یک مانیتور ساده ، مثل C-Monitor نیز انجام داد ولیکن نکته مهم این مسئله بخصوص در بازیها و یا دموهای Not Dos کاربرد دارد ، (کاربران قدیمی آمیگا میدانند که بسیاری از بازیها و دموهای آمیگا از فرمت استاندارد آمیگا داس استفاده نمیکردند و بطور معمول نمیشد که در آمیگاداس یا ورک بنچ از این دیسکها دایرکتوری گرفت یا محتویات آن را مورد بررسی قرارداد) . علاوه بر این کارتریج اکشن یکسری دستورات ساده برای ویرایش سریع اسپرایتها و رجیسترهای سخت افزاری دارد . بطور خلاصه میتوان قابلیتهای کارتریج اکشن را بصورت زیر برشمرد :

1- یک برنامه مانیتور بسیار قوی با قابلیت ویرایش اسپرایت و پیدا کردن سریع متن در حافظه .

2- یک برنامه graphic searcher قوی ، بهمراه قابلیت ذخیره تصاویر بصورت IFF (فرمت استاندارد آمیگاداس) و تغییر پارامترهای تصویرهای نمایشی .

3- قابلیت پخش موزیک هرکانال صوتی بطور مستقل و قابلیت ذخیره موزیک بر روی دیسک .

4- دستورات آموزش دهنده برای نسوز کردن بازیها .

5- یک اسمبلر و دیس اسمبلر برای copper

6- قابلیت لیست گیری از رجیسترهای مهم وضعیت سیستم .

7- قابلیت لیست گیری از وقفه ها ، کتابخانه ها ، پورتها و منابع سیستم .

8- قابلیت ویرایش رجیسترهای CIA .

9- چند یوتیلیتی دیگر مثل تست ویروسی حافظه و خاموش و روشن کردن حافظه سریع سیستم .

10- قابلیت فریز کردن اکثر برنامه ها در هر نقطه سیستم و قابلیت slow motion .

اصلی ترین کاربرد این کارتریج برای افرادی است که کارهای تحقیقاتی و برنامه نویسی در سطح بالا روی آمیگا انجام میدهند ...

میدانید که برنامه های سطح بالای آمیگا بیشتر بزبان اسمبلی نوشته میشد ، کارتریج اکشن با برنامه مانیتور موجود بر روی خود امکان کنترل کامل و ویرایش برنامه های اسمبلی را به کاربران میداد ...

راهنمای دستورات مانیتور کارتریج اکشن بزبان فارسی ، متاسفانه موجود نیست و دوستان میتوانند با مراجعه به سایتهای انگلیسی زبان ، راهنمای مربوط را پیدا کنند ، ولی راهنمای دو برنامه مانیتور قوی برای آمیگا ، یعنی C-monitor و Amiga Monitor ، بترتیب در بهمن ماه 1370 و اردیبهشت ماه 1371 ، در مجله کامپیوترهای خانگی بچاپ رسیده بود که در آینده ای نزدیک در وبلاگ کمودور-آمیگا دات بلاگفا دات کام ، قرار داده خواهد شد ، این دو برنامه علاوه بر اینکه امکان وارد کردن دستورات و برنامه ها بزبان اسمبلی را به کاربر میدهند ، همچنین امکان تست برنامه ها بصورت خط به خط و اصلاح اشتباهات احتمالی را به کاربران خواهد داد ، بعلاوه بسیاری دیگر از قابلیتها که باعث شگفتی خواهد شد ...

نگاهی به سیستم عامل آمیگا - آمیگاداس (Amiga Dos)

آمیگا کامپیوتریست که به تایید کاربران حرفه ای ، در نوع خود کاملترین کامپیوترها میباشد ، بودند بسیار کسانی که از این دستگاه شگفت انگیز ، صرفاً جهت سرگرمی استفاده میکردند ، و یا گهگاهی با برنامه های گرافیکی نقاشی میکردند ! و هیچ اطلاعی در مورد عملکرد واقعی این کامپیوتر نداشتند ، یکی از دلایل این موضوع ، وجود سیستم عامل گرافیکی پیشرفته در کامپیوتر آمیگا بود ، کاربران قدیمی کامپیوترهای آی بی ام ، بخاطر دارند که در آن کامپیوترها ، سیستم عامل داس (MS-DOS) استفاده میشد ، این سیستم عامل ، سیستم عاملی نوشتاری بوده که در آن دستورات از طریق کیبورد ، به کامپیوتر داده میشد و به همین علت ، کاربران آماتور به مرور زمان با روند دستورات آشنا شده و آنها را فرا میگرفتند ، و این خود عاملی میشد که این کاربران به مقوله های حرفه ای تر ، مانند برنامه نویسی و ... وارد شوند .

اما این مورد از عدم آشنایی کاربران خانگی ، با سیستم عامل اصلی آمیگا ، یعنی "آمیگا داس" (Amiga Dos) نشات میگرفت ، آمیگا داس به تنهایی تمامی کارهای حرفه ای یک سیستم عامل پیشرفته را ارائه میدهد ، بخصوص در نسخه های بالاتر سیستم عامل آمیگا که در زمان خود از بهترینها محسوب میشد ...

مقاله ای که ارائه میدهم ، چکیده ای است از کتاب “Amiga DOS” ، از انتشارات Abacus (که دوستان بخاطر دارند تمامی کتب آمیگا بزبان انگلیسی از این ناشر میباشد) ، که در آن دستورات سیستم عامل "غیرگرافیکی" آمیگا ، و چگونگی عملکرد هر دستور بطور مختصر بیان شده است ، امیدوارم که مورد توجه دوستان در وبلاگ کمودور- آمیگا دات بلاگفا دات کام ، قرار گیرد ...

متن این مقاله را میتوانید در بخش پیوندهای وبلاگ ، مشاهده فرمایید ...

تشکر از مدیریت محترم بلاگفا ...

امروزه ، انتشار اطلاعات یکی از مهمترین دستاوردهای پیشرفت بشری میباشد ، بطور قطع اینترنت مهمترین منبع انتشار اطلاعات در جهان امروز می باشد ، در روزگارانی نه چندان دور ، رسانه فقط منحصر بود به سیستمهای دولتی ، اما امروزه هر نفر در هرجای کره خاکی ، امکان ایجاد رسانه ای شخصی را دارا میباشد ...

وبلاگنویسی ، درحال حاضر از مهمترین ابزار رسانه ای میباشد که امکان داشتن تریبونی خصوصی را به افراد میدهد ، برای استفاده از این ابزار ،بلاگفا ، (www.blogfa.com) یکی از قدرتمندترین میزبانها بزبان فارسی می باشد ، که واقعاً از امکانات خوب و راحتی برخوردار است ...

بر خود واجب دیدم که در اینجا تشکری خاص داشته باشم از جناب آقای علیرضا شیرازی ، مدیریت محترم بلاگفا ، بجهت ایجاد این امکان برای همگان ، با ابزارهای بسیار مناسب...

استفاده از کمودور 64 ، بعنوان کنترل کننده دستگاههای مختلف

شاید شما هم مثل خیلی از دارندگان کامپیوتر دوست دارید که کارهای سخت افزاری انجام دهید ، یا مثلاً در فیلمهای علمی دیده اید که چطور یک کامپیوتر کنترل وسایل مختلف خانگی را به طرز جالبی بعهده میگیرد .

برای اینکار به وسایل بسیار گرانقیمت و مافوق تصور نیاز نیست و برای اینکار لازم نیست شما یک سوپرکامپیوتر قوی داشته باشید ، برای اینکار یک کمودور 64 هم کافیست .

شما با کمودور خود میتوانید دستگاهی بسازید که با تاریک شدن هوا بطور خودکار لامپهای منزل را روشن کند یا یک فرکانس متر بسازید و یا دستگاهی بسازید که بطور خودکار برنامه مورد علاقه شما را از رادیو ضبط کند و بعد از پایان برنامه رادیو را خاموش کند و خلاصه هرآنچه که اراده کنید .

تمام دارندگان کمودور 64 با درگاههای دسته بازی کمودور که سمت چپ کلید خاموش و روشن قرار دارند آشنایی دارند .

از این دو درگاه میتوان برای کنترل برنامه بوسیله دسته بازی استفاده کرد ، مثل بازیها ، محل حافظه 56320 مربوط به پورت 2 و محل حافظه 56321 مربوط به پورت 1 میباشد که میتوان با خواندن مقادیر این دو محل وضعیت دسته بازی (بالا – پایین – چپ – راست و ...) را فهمید (شکل 1) برای درگاه 1 و (شکل 2) برای درگاه 2

خوب اما این دو محل حافظه چه ربطی به درگاه دسته بازی دارد ؟

این دو محل مربوط به آی سی ، CIA کمودور میباشد .

همه دارندگان کمودور 64 از این درگاهها به عنوان ورودی استفاده کرده اند (دسته بازی) ، اما از درگاهها بعنوان خروجی نیز میتوان بهره جست .

چهار محل حافظه 56320 و 56321 و 56322 و 56323 مورد نظر ما هستند . دو محل 56320 و 56321 مربوط به اطلاعات درگاه و دو محل حافظه 56322 و 56323 مربوط به جهت ورودی یا خروجی بودن درگاه است . شکل (3)

در حالت عادی محل حافظه 56323 مقدار صفر را دارد ، یعنی تمام بیتهای آن صفر هستند ، یعنی تمام بیتهای پورت 1 در حالت ورودی هستند ، اما میتوان 1 قرار داد یا در هر بیت ، بیت متناظر آن را در محل حافظه 56321 به خروجی تبدیل کرد .

در ابتدا با یک کار کوچک شروع میکنیم ، روشن کردن چند دیود نوری ...

حتما شما یک دسته بازی خراب و از کار افتاده دارید ، ابتدا سیم دسته را از آن جدا کنید ، توضیح اینکه اگر دسته شما مدار اتوفایر دارد یا سیم آن +5 ولت دارد ، حتما قبل از کار آن سیم را بچینید ، منظور سیم مربوط به پایه 7 از شکل 4 میباشد . سیم دسته را به محل درگاه یک وصل کنید و سرسیمهای سیم GND یا صفر ولت پایه شماره 8 ، که غالبا در دسته های بازی ، سیم سیاهرنگ میباشد ، و سیم نارنجی را انتخاب کنید و پایه منفی یک دیود نورانی یا LED را به سیم سیاه و پایه دیگر آن را به سیم نارنجی یا سیم آتش ، یا پایه شماره 6 وصل کنید و برنامه زیر را بدون اشتباه برروی کامپیوتر تایپ و اجرا نمایید .

10 POKE 56323,255

20 FOR A=0 TO 10

30 POKE 56321,255

40 FOR B=0 TO 500:NEXT

50 POKE 56321,0

60 FOR B=0 TO 500:NEXT

70 NEXT

80 POKE 56323,0

اگر در حین کار مشکلی پیش آمد کامپیوتر را خاموش و روشن کنید و کار را از اول پیگیری کنید .

بعد از اجرا خواهید دید که لامپ خاموش و روشن میشود . شکل (5)

مشکلی که ممکن است پیش آید ، قطع شدن ارتباط با صفحه کلید است ، البته این موضوع اهمیتی ندارد چون اگر کامپیوتر را خاموش و روشن ، یا ریست کنید ، وضع به حالت عادی باز میگردد .

یا میتوانید برنامه را طوری تنظیم کنید که سرساعت معینی شروع بکار کند و با شروع به کار برنامه ، یک رله بسته شود و مثلا یک رادیو روشن شود ، مانند شکل (6)

برنامه نمونه نیز در زیر ارائه شده :

10 POKE 56323,255:POKE 56321,0

20 IF TF$=”HH MM SS” THEN POKE 56321,255

30 GOTO 20

HH ساعت MM دقیقه SS ثانیه

و یا همچنین میتوانید از یک بیت بعنوان ورودی استفاده کنید و آن را به یک ترانزیستور نوری یا فتوترانزیستور وصل کنید و یک بیت خروجی نیز به رله وصل کنید و با تنظیم مدار ، برنامه را طوری ترتیب دهید که با کم شدن نور مدار فعال شده و به کامپیوتر با 1 کردن بیت ورودی خبر دهد و بعد از آن کامپیوتر با وصل کردن رله ، مثلا چند لامپ را روشن نماید .

هدف از ارایه این مقاله فقط ایده دادن بود و باقی کار را خودتان ادامه دهید ، ضمنا جهت اطلاعات بیشتر در مورد پورتها ، به شکل (7) مراجعه کنید .

*** برگرفته از مجله علم الکترونیک و کامپیوتر ، فروردین 1374

+++++++++++++++++++++++++++

جهت دریافت شکلهای مورد نظر در مقاله ، لطفاً در بخش نظرات اطلاع دهید تا فایل محتوی آن به ایمیل شما فرستاده شود . با تشکر

برنامه های کاربردی و جالب آمیگا

آميگا كامپيوتري بسیار قدرتمند در زمینه استفاده هاي گرافيكي و تصویری محسوب میشد ، یاد آور این موضوع انیمیشن بسیار زیبای دیو و دلبر ، محصول 1992 از والت دیسنی میباشد ، که برای ساخت جلوه های ویژه آن از کامپیوتر آمیگا 2000 استفاده شده است ...
در کشور ما نیز قابلیتهای این دستگاه بر کسی پوشيده نبود و اغلب از آميگا جهت ساخت تیزرهای تبلیغاتی و حتی کارهای تلویزیونی استفاده میشد ، گذشته از برنامه هاي سه بعدی سازی و انیمیشن سازی ، دو برنامه بسیار جالب کاربران آميگا را سرگرم خود ساخته بود ...
این دو برنامه عبارت بودند از : 1- دموميكر. 2- اسکالا
برنامه دمو ميكر جهت ساخت دموهاي تبلیغاتی بکار گرفته میشد و از برنامه اسکالا جهت افكت گذاري بر روی تصویر استفاده میشد ، هر دو این برنامه ها بهمراه دستگاهي بنام جنلاك ،قابلیتهای جالبی را جهت کار بر روی فيلم در اختیار اهل فن ميگذاشتند ...
آن سالها بدلیل نبود منابع اطلاعاتی مثل اینترنت ، زمان زیادی طول کشید تا بتوانم کار با این نرم افزارها را بیاموزم ، ولی بالاخره بصورت خودآموز هر دو برنامه را آموختم ...
دستنویس قديمي راهنماي برنامه اسکالا که خودم نوشته بودم ، هنوز برایم بيادگار باقی مانده که در بخش پيوندهاي وبلاگ قرار دارد ...
امیدوارم بتوانم در آينده ای نزدیک ، مجددا با برنامه دموميكر کار نموده و راهنماي آنرا نیز مجددا تهیه نمایم ...

رم نیم مگابایتی جانبی آمیگا 500

دو عدد کارتریج رم نیم مگابایتی جانبی آمیگا 500 موجود است ، دوستان عزیزی که آمیگا 500 دارند و احیاناً رم جانبی آن را ندارند میتوانند درخواست داده تا برایشان ارسال گردد ، لازم به ذکر است که این رم ها بصورت رایگان به دوستان متقاضی واگذار میگردد و نیاز به پرداخت هیچگونه وجهی نمیباشد ... (هزینه پستی بعهده متقاضی)

راهنمای کامل بازی "آخرین نینجا 3"

خوشبختانه بالاخره راهنمای آخرین نینجا ۳ ، تهیه گردید ، که در بخش پیوندها میتوانید آنرا ملاحظه نمایید . با امید رضایت خاطر دوستان عزیز ...

کمودور 64 و سایمونز بیسیک

بیسیک ، زبانی بود که اغلب میکروکامپیوترهای قدیمی در اختیار کاربران خود قرار میدادند . در این زمینه و در میان کامپیوترهای خانگی ، بیشتر کاربران آموزش زبان بیسیک را احتمالا با اسپکتروم شروع نموده اند ، بیسیک اسپکتروم علاوه بر دستورات پایه محاسباتی ، از دستورات گرافیکی نیز بهرمند بود ، بطوری که به راحتی و با چند خط برنامه بیسیک ، می توانستیم یک طرح پیچیده هندسی را رسم نماییم ...

اما کمودور 64 ، علی رغم اینکه سیستم عامل آن در محیط بیسیک اجرا میشد ، از دستورات کاربردی خوبی جهت ایجاد طرح های گرافیکی برخوردار نبود و کاربران برای رسم یک خط و یا یک دایره مجبور بودند از دستور POKE و آن کدهای بیشمار استفاده کنند ، بطوریکه مهارت داشتن در این کدها ، مستلزم دانش پایه زبان اسمبلی نیز بود ...

در این اثنا یک پسرنوجوان انگلیسی نرم افزاری را خلق کرد به نام "سایمونز بیسیک" ، که در مدت کوتاهی تبدیل به یکی از کاربردی ترین برنامه های کمودور 64 گردید . این برنامه علاوه بر داشتن دستورات بهتر و بهینه تر جهت استفاده از سیستم عامل ، فلاپی درایو و غیره ، دارای دستورات فراوانی جهت خلق گرافیک توسط بیسیک کمودور نیز بود که البته شرکت کمودور این نرم افزار را خرید و برروی کارتریج ROM ، فلاپی دیسک و نوار به علاقمندان عرضه نمود ...

این نرم افزار در کشور ما بیشتر بصورت کارتریج سخت افزاری در دسترس قرار داشت که البته خیلی هم کارآمدتر مینمود . در ادامه به یک برنامه چند خطی میپردازیم تا با برخی از دستورات این نرم افزار جالب آشنا شویم ...

10 COLOUR 0,0

20 HIRES 4,0

30 K=2.3 : X1=160 : Y1=100

40 FOR T=0 TO 53*PI STEP PI/K

50 X2=160+T*COS(T)

60 Y2=100-T*SIN(T)*.625

70 LINE X1,Y1,X2,Y2,1

80 X1=X2 : Y1=Y2 : NEXT T

90 GET W$ : IF W$=”” THEN 90

100 NRM : PRINT “” : END

برنامه های بسیار متنوعی را میتوان در این زمینه ارائه داد ، همچنین توجه به این نکته جالب است که در دو دهه پیش ، نوجوانان و علاقمندان چه نوع نگرشی به مبحث گرافیک کامپیوتری داشتند و در حال حاضر چه نگاهی به این موضوع حاکم است ...

بهترین بازیهای کمودور و آمیگا

کاربران قدیمی کامپیوترهای کمودور و آمیگا ، بدون شک بسیاری از اوقات خود را صرف بازی با این دستگاههای محبوب می نمودند ، بازیهای خاطره انگیزی از هر دو کامپیوتر نیز بوفور وجود داشت که کاربران را مجذوب خود مینمود ...

در این پست ، دوستان میتوانند در قسمت "ثبت نظرات" ، بهترین بازیهای منتخب خود را معرفی نموده و خاطرات خود را نیز بازگو نمایند ....

همچنین ، راهنمای کامل بازی "آخرین نینجا 1" ، که بیشک یکی از بیادماندنی ترین بازیها بر روی کمودور 64 میباشد را نیز در بخش پیوندها ، برای دوستان عزیز تهیه نمودم که میتوانند از آن استفاده نموده ، و تجدید خاطرات کنند ...

دلایل اصلی شکست آمیگا ...

با مروری بر تاریخچه کامپیوترهای قدیمی ، متوجه میشویم که در حدود 30 الی 40 سال پیش ، شرکتهای مختلفی در شرق و غرب دنیا مشغول ساخت کامپیوترهای بومی خود بودند ، از این میان کامپیوتری مانند اسپکتروم که در انگلستان متولد شد و کامپیوتری مانند کمودور که در آمریکا بوجود آمد ، در بعد کامپیوترهای خانگی گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده و دنیا را به تسخیر خود درآوردند ، دلایل موفقیت این کامپیوترها ، ابعاد آموزشی آن بود که در کنار امکانات تفریحی ، در جذب مخاطبین سنین مختلف بسیار موفق عمل میکردند ، این روزها که دستگاههایی مانند Playstation 3 , Xbox 360 در خانه ها راه پیدا کرده اند و بعنوان یک وسیله سرگرمی خانگی عمل میکنند ، اعتراض بسیاری از والدین را بهمراه دارند ، که این سیستمها را مانعی برای پیشرفت بچه ها در درس میدانند ، اما در آن روزگار سیستمهای کامپیوتری خانگی ، نه تنها چنین وجهه ای نداشتند ، بلکه باعث خوشحالی والدین بود که فرزندانشان را رو به جلو میدیدند و کامپیوتر را بعنوان موضوعی مهم در آینده میدانستند ، همچنین کامپیوتر آمیگا در ابعادی بسیار حرفه ای تر و وسیعتر ....

اما این کامپیوترها ، دستگاههایی بودند که امکان گسترش زیادی نداشتند ، و بمحض اینکه کاربر احساس میکرد که امکانات این سیستمها دیگر جوابگوی نیازشان نیست ، مجبور میشد که سیستم خود را عوض نموده و برای اینکار باید کامپیوتر قدیمی خود را یا دور می انداخت ، یا بعنوان دست دوم ، بسیار ارزانتر بفروش میرساند ...
اما در همین زمان شرکت آی بی ام ، مشغول تولید کامپیوترهایی بود که از سیستم باز استفاده مینمودند و این قابلیت را داشتند که در صورت نیاز به ارتقاء سیستم ، نیازی به تعویض کلی دستگاه نبود ، و کافی بود که آن قسمت یا بورد مورد نیاز تعویض گردد ، این مطلب بسیار مورد قبول کاربران در سراسر دنیا قرار گرفت ، و همین نقطه عطفی شد که این سیستمها جای خود را در تمامی نقاط دنیا باز نموده و مورد استقبال طراحان نرم افزار و سخت افزار قرار گرفت و تولید کنندگان بیشماری از سراسر دنیا ، مشغول تولید و عرضه محصولات خود شدند ، که این بزرگترین دلیل موفقیت این قبیل سیستمها بود ..

اپل اما زود این موضوع را متوجه شد و با تعویض معماری کامپیوترهای خود ، توانست سیستمهای خود را با سیستمهای موسوم به آی بی ام ، همراه نماید ، و کامپیوترهایی تولید کند که علاوه بر اجرای سیستم عامل اپل ، توانایی اجرای سیستم عامل ویندوز و برنامه های سازگار با آن را نیز داشت که همین عامل باعث شد در گردونه رقابت باقی بماند ، تا جایی که در این روزها دیگر شرکتها را نیز حاشیه نشین کرده و یکه تاز میدان تکنولوژی و کامپیوتر و موبایل میباشد ...

آمیگا ، نه تنها از امکانات گسترش سخت افزاری زیادی برخوردار نبود (در مدلهای ارزان قیمت خود) ، بلکه در زمینه نرم افزار و سیستم عامل نیز نتوانست خود را با دنیای کامپیوتر درحال تحول ترکیب نماید ، و سیستم عامل آن علی رغم امکانات منحصر بفرد و جالب خود ، از رقبای خود عقب ماند و در زمینه جذب تولیدکنندگان نرم افزار خوب عمل ننموده و نهایتاً منجر به فروپاشی آن شرکت شد ... (در بعد سخت افزار بعنوان نمونه این مطلب قابل توجه است که آمیگا میتوانست فقط با نصب خروجی VGA و استفاده از مانیتورهای VGA آنزمان که سیستمهای پی سی از آن استفاده مینمودند ، به موفقیتی چند برابر دست یابد ، ولی حتی در این زمینه نیز بخل ورزید و خود را به شکست کشانید ، بشخصه به ازای هر 100 مانیتوری که آنزمان برای پی سی ها میدیدم ، حتی یک مانیتور مخصوص آمیگا را در فروشگاههای کامپیوتری آن زمان نمیدیدم و کاربران آمیگا مجبور بودند کامپیوتر خود را فقط به تلویزیون وصل کنند و این وجهه ای در حد یک آتاری پیشرفته به آن میداد ، در صورتیکه کامپیوترهای 8086 آنزمان که بسیار عقب مانده تر از آمیگا ، چه از نظر سخت افزار چه از نظر نرم افزار بودند ، بسیار جدی تر گرفته میشدند و وجهه ای بهتر داشتند !!) ، نهایتاً شرکتی که بخواهد هم سخت افزار ، هم نرم افزارهای پایه و تمامی ابزارهای مورد نیاز کامپیوتر را خود تولید نماید ، سرنوشتی بهتر آمیگا نخواهد داشت ..

امولاتور کمودور 64

از بهترین امولاتورهای کمودور 64 میتوان به Frodo اشاره کرد ، که هم نسخه تحت ویندوز و هم نسخه اندرویدی آن را امتحان نمودم و از نسخه اندرویدی آن فوق العاده لذت بردم ...

جهت دریافت این امولاتور و همچنین امولاتورهای دیگر برای اندروید میتوانید از سایت زیر استفاده نمایید ...

www.roms4droid.com

برای دریافت این امولاتور ، نسخه ویندوز میتوانید از سایت زیر استفاده نمایید ...

http://frodo.cebix.net

(جالب اینکه در این سایت ، حتی امولاتور کمودور برای آمیگا نیز وجود دارد

که این مطلب نشان میدهد ، هنوز هم کامپیوتر آمیگا ، کامپیوتری مورد استفاده است)

برای دریافت بازیهای کمودور 64 ، بهترین سایتی را که پیدا کردم سایت زیر میباشد ، که واقعاً آرشیوی کامل میباشد و همچنین دسترسی به طبقه بندی آن ، بسیار راحت و لذتبخش است ...

www.retro64games.net/c64files

نسخه اندرویدی امولاتور ، شبیه سازی فوق العاده ای را بر روی گوشیهای موبایل اندرویدی ایجاد مینماید ، مخصوصاً آندسته از موبایلهایی که دارای صفحه کلید میباشند ، از امکانات جالب این امولاتور ، شبیه سازی درایو 1571 کمودور میباشد ، بطوری که شما میتوانید حتی در صفحه اصلی کمودور برنامه بیسیک نوشته و آن را بصورت فایل اصلی کمودور در جای مورد نظر ذخیره کنید ، که این موضوع برای کاربران قدیم این کامپیوتر دوست داشتنی ، موضوعی خاطره انگیز است ، همچین تعدادی برنامه به زبان بیسیک کمودور 64 در این وبلاگ قرار داده می شود که دوستان مبتوانند آن را در امولاتور نیز اجرا نمایند ...

امولاتور آمیگا

امولاتور ، برنامه ایست که یک کامپیوتر را به کامپیوتری دیگر تبدیل مینماید ، بدیهیست کامپیوتری که میخواهد با نرم افزار به کامپیوتر دیگر تبدیل شود ، باید سیستمی قویتر از کامپیوتر مورد نظر داشته باشد که این تبدیل امکان پذیر باشد ...

در آن زمان که آمیگا کامپیوتری رایج بود ، انواع امولاتورهای سخت افزاری و نرم افزاری برای تبدیل به پی سی های آن دوران وجود داشت ، که نسخه سخت افزاری آن حتی قابلیت پشتیبانی از هارددیسک را نیز داشت ، این خود شاهدیست بر این مدعا که کامپیوتر آمیگا از نظر سخت افزاری بهتر از پی سی های زمان خود عمل میکرد ...

باری ..

در آن زمان اما ، پی سی ها بهیچ عنوان قابلیت تبدیل شدن به آمیگا را نداشتند ، به چه دلیل ؟ به هزار و یک دلیل که کاربران قدیمی آمیگا خود بهتر میدانند (مانند اینکه گرافیک 16 رنگ یا 256 رنگ پی سی قابلیت تبدیل به گرافیک 4096 رنگ یا 16 میلیون رنگ را ندارد و ...) ، ولی از آنجا که در دنیا هیچ چیز قابل پیش بینی نمیباشد ، تغارها به ستیغ و ستیغ ها به تغار تبدیل میشوند و همینک ، این پی سی ها هستند که در دنیای کامپیوتر حکمفرمایی میکنند و بوسیله امولاتورهای نرم افزاری ، قابلیت تبدیل به انواع مدلهای آمیگا را دارا میباشند ...

در ادامه روش کار کردن با امولاتور آمیگا را بصورت اجمالی بررسی میکنیم ...

هرچند ، کارکردن با آمیگا ، با همان سیستم قدیمی ، با همان فلاپی درایو پر سروصدا و ... لذت دیگری دارد .

برای نصب امولاتور آمیگا به چند چیز نیاز دارید ...

اول برنامه امولاتور که مهمترین آن ها ، winUae میباشد . دوستان عزیز سعی کنند که آخرین ورژن آن را تهیه نمایند ..


www.winuae.net

بعد از نصب برنامه ، به دو چیز نیاز دارید :

1- مهمترین چیزی که برای کار با این نرم افزار نیاز دارید ، kickstart ROM میباشد که این کیک استارت ، همان Bios کامپیوترهای پی سی میباشد . کیک استارت دارای نسخه های مختلفی است ، در کامپیوتر آمیگا 500 کیک استارت نسخه 1.3 بکار رفته ، در آمیگا 600 نسخه 2.1 و در آمیگا 1200 نسخه 3.1 (همچنین دیگر مدلهای آمیگا)

مدتی طول کشید تا سایتی را پیدا کنم که نسخه 1.3 و نسخه 3.1 کیک استارت را بصورت مجانی ارائه نماید ..

به این دلیل که این نرم افزار تحت قانون کپی رایت بوده و حدود 30 دلار قیمت دارد .. از خوش شانسی این سایت را پیدا نمودم ، معلوم نیست تا چند وقت دیگر بتوان از روی آن دانلود نمود ، چون همانطور که اشاره شد این نرم افزار تحت قانون کپی رایت میباشد ..

www.angelfire.com/amiga/gotto/emulators.html

در صورت بسته بودن سایت یا عدم دسترسی به هر دلیل میتوانید در قسمت تماس با ما پیغام بگذارید تا از طریق ایمیل ، فایلها را برایتان بفرستم ...

2- دومین چیزی که بعد از نصب امولاتور نیاز دارید ، برنامه های مختلف آمیگا میباشد ، که خوشبختانه بصورت تقریباً کاملی بر روی سایتهای مختلف اینترنتی وجود دارند ، با جستجو در گوگل میتوانید به این سایتها دسترسی داشته باشید ، از لینک زیر نیز میتوانید استفاده نمایید ..

دنیا عوض شده دیگه !! اون موقعا یه بازی که میخواستیم باید میرفتیم به مغازه کامپیوتری محل و بعد از انتخاب بازی ، فروشنده شروع میکرد به کپی کردن بوسیله X-COPY ، قرت قورت قرت قورت قررررررررررررررررت قورت قرت قووووووووورت ، تیک تیک تیک تیک ... قرت قورت قرررررررررررررت قوووووورت .... دینگ .. کپی تموم میشد !! برو فلاپی بعدی ....

www.freeroms.com/amiga.html

بعد از تهیه این نرم افزارها ، کار با امولاتور تقریبا آسان است ، فقط باید بخاطر داشته باشید که نرم افزار کیک استارت را در قسمت ROM امولاتور قرار دهید و برنامه ای که میخواهید با آن کار نمایید را در درایو DF0 قرار دهید . سپس از آن لذت ببرید و تجدید خاطره نمایید ...

لازم به ذکر است که برای استفاده از بازیهای آمیگا ، از کیک استارت 1.3 استفاده کنید (بدلیل عدم سازگاری بسیاری از بازیها با نسخه های بعد از 1.3) ، و برای کار با برنامه های آمیگا از کیک استارت 3.1 استفاده نمایید (بدلیل امکانات بهتر) ..

تفاوتهای گذشته و حال

گذشته ، خاطره ایست که در ذهن برخی از ما همانند شعله ای سوسو میزند . در زمانهایی دور ، آنهنگام که در بانکها شرح اعمال بانکی در کارتکسهایی مقوایی ثبت میشد ، دستگاهی جذاب بر روی میز تحریرم خودنمایی میکرد و آن آمیگا 500 محبوب و دوست داشتنیم بود .

کامپیوتری که اولین باری که با آن مشغول بکار شدم ، بازی جذاب Defender Of The Crown را اجرا نمودم که بخاطر نداشتن نیم مگ رم جانبی مجبور بودم بارها و بارها دیسکتهای آن را تعویض نمایم ....

سرعت آمیگای عزیز من 7 مگاهرتز بود ، سرعتی که در آن زمان یک قدرت در کامپیوترهای ارزان قیمت محسوب میشد ، قدرتی بدون پشتوانه ذخیره اطلاعاتی مانند اینترنت !!!

دنیای بدون اینترنت دنیایی سرد و بیروح و بیحرکت مینمود ، که بسیاری از سوالات بی جواب باقی می ماند ...

و این کامپیوتر قدرتمند همواره مورد بلااستفادگی تخصصی قرار میگرفت ، یادم میآید با یکی از دوستانم ، یک روز کامل به آموزشگاههای مختلف کامپیوتری سر میزدیم که شاید یکی از آنها کار با برنامه های آمیگا را به ما آموزش دهند ، دریغ که هیچکدام از آنها چیزی از آمیگا سر در نمیآوردند ....

در این زمان ، این پست را بوسیله موبایلم (Xperia Mini Pro) ، مینویسم که مجهز به پردازنده یک گیگاهرتزی ، 16 گیگ حافظه جانبی ، 512 مگ رم اصلی و .... میباشد .

آرزو میداشتم مارک آمیگا را بر روی موبایلم میدیدم ، اما حیف که نشد .....

اما این آرزو بحقیقت پیوست که زبان فارسی بعنوان یکی از زبانهای پشتیبانی شده در کامپیوتر و اینترنت مورد استفاده قرار میگیرد ، و این حقیقتاً جای بسی خوشوقتیست ....

آمیگا ، کامپیوتری فراموش نشدنی

آمیگا کامپیوتری بیمانند بود که بواسطه سخت افزار بینظیر و تراشه های گرافیکی و صوتی قدرتمند ، بیشتر در خدمت گرافیک و موزیک قرار میگرفت و بهمین دلیل در مدلهای خانگی خود مانند : آمیگا 500 و 600 و 1200 ، تا حدود بسیار زیادی در جهت بازی استفاده میشد . دوستداران این کامپیوتر ، علاوه بر استفاده در زمینه های حرفه ای مانند برنامه نویسی با زبانهای مختلف و استفاده های گرافیکی ، ساعتهای زیادی از وقت خود را صرف بازی با این دستگاه قدرتمند می نمودند .
از بازیهای معروف و خاطره انگیز آمیگا ، super frog , chuck rock , shadow of the beast , .... می باشند که در زمان خود و حتی در حال حاضر از جذابیت خاصی برخوردارند .
یکسال پس از استفاده از کمودور 64 موفق به تهیه یکدستگاه آمیگا 500 شدم و خود را از شر نوارگردان کمودور خلاص نمودم ، آمیگا دستگاهی بود که در زندگی فعلی من تاثیر بسزایی داشته است ، زیرا از زمان کار با این کامپیوتر در سال 72 ، گرایش بسمت گرافیک در من قوت گرفت و اکنون بعنوان یک عکاس ، استارت اولیه تخصص خود را از همان آمیگا 500 سال 72 میدانم .

آن زمانها برنامه منحصر بفرد demo maker بر روی آمیگا رواج پیدا کرده بود که انصافا دموهای بسیار جالبی را بوسیله آمیگا خلق میکرد . همچنین برنامه فراموش نشدنی scala که نسخه قابل اجرا بر روی پی سی آن ، سالها بعد ساخته شد ، و هنوز هم یکی از برنامه های بسیار خوب برای ساخت مالتی مدیا می باشد .

با کمال خوشبختی ، هنوز یکدستگاه آمیگا 600 بهمراه وسایل کامل و تعداد قابل توجهی برنامه و بازی ، برایم بیادگار باقی مانده ، که الهامبخش ایجاد این وبلاگ می باشد و سعیم بر این است که اگر بتوانم از برنامه ها و بازیهای آن برای دوستان عزیز علاقمند کپی تهیه نموده و این چند برنامه باقی مانده را به این وسیله حفظ نمایم .
البته با جستجو در اینترنت به سایتهای مختلفی برخورد نمودم که اکثر برنامه های آمیگا را بصورت فایل adf ، به مخاطبین ارائه مینمایند و از قرار بوسیله نرم افزار خاصی میتوان آنها را بر روی فلاپی دیسک آمیگا کپی نموده و از آن استفاده نمود ...

تعداد زیادی نیز مقاله بزبان فارسی در اختیار دارم که آنها را نیز در وبلاگ قرار خواهم داد ..

کمودور 64

کمودور 64 اولین کامپیوتر شخصی بود که عملاً در جامعه ما رواج گسترده ای پیدا کرد ، من شخصاً اولین تجربیات کار با کامپیوتر را با کمودور 64 آغاز نمودم ، البته یکسال قبل از خرید کمودور ، قصد خرید اسپکتروم را بشدت داشتم که با مخالفت پدرم روبرو شدم که آن را وسیله ای برای بازی میدانست و مانعی برای درس خواندن من !!! ولی در سال 71 که وارد کلاس سوم دبیرستان رشته ریاضی شدم ، بدلیل اینکه یکی از درسهایمان در آن روزگار کامپیوتر بود ، بالاخره پدرم را راضی کردم که برای پیشرفت تحصیلی !!! به یک دستگاه کامپیوتر شخصی نیازمندم ، و آنقدر دلیل آوردم که قانع شد یک دستگاه کمودور 64 برایم خریداری نماید ، این دستگاه در آن زمان 18000 تومان قیمت داشت ، البته با یک دستگاه نوارخوان جانبی ، روزی که این دستگاه را خریدم روزی بیادماندنی بود ...

خلاصه ، با هزار ذوق و شوق کمودور را به خانه آوردم و آن را باز نموده و از روی کتاب راهنمایی که بهمراه دستگاه از فروشنده گرفته بودم سیمهای دستگاه را وصل نموده و آن را روشن کردم ، صفحه اصلی آن که نمایان شد گویی مرا به دنیایی خیالی میبرد ، قبل از وارد شدن به دنیای کامپیوتر ، مدتی به کلاس تایپ میرفتم و برایم خیلی جالب بود که نوشته هایم را بر روی کاغذ بصورت چاپی ببینم .... روشن کردن کمودور و ظاهر شدن صفحه آن بر روی تلویزیون 24 اینچ پارس ، که دکمه های تعویض کانالش 8 تایی و لمسی بود ، در زمانی اتفاق افتاد که شبکه داخلی تلویزیون مملکت دارای فقط 2 کانال بود که برنامه هایش به مفت هم نمیارزید ، و از اینکه میدیدم صفحه تلویزیون به دلخواه من تایپ میکند و برنامه اجرا میکند ، گویی وارد قرون آینده میشدم .....

هیچگاه از یاد نمیبرم که اولین نوار برنامه ای که بر روی کمودور اجرا نمودم بازی آخرین نینجا 3 بود ، اولین باری که نوار را برای لود شدن بکار انداختم و آن دموی زیبای این بازی را میدیدم ، غرق در لذت و شادی شدم ، و این اولین باری بود که بعد از 10 دقیقه انتظار برای لود شدن مرحله اول بازی ، بیکباره دستگاه پیغام خطا داده و متوجه شدم نوار بازی مشکل دارد ، خلاصه کنم از اینجا شروع کردم به دست و پنجه نرم کردن با کمودور 64 .....

آنروزها مجله ای بنام علم الکترونیک و کامپیوتر وجود داشت که اختصاصی کامپیوترهای خانگی آن مربوط میشد به کامپیوترهای کمودور ، آمیگا و اسپکتروم .

اولین شماره ای را که خریدم همینک که این مطالب را تایپ میکنم روبروی خود گذاشته ام که مربوط میشود به ( سال شانزدهم ، آذرماه 1371 بهاء 550 ریال )

این اولین دریچه ورود من به دنیای تکنولوژی دیجیتال بود و انصافا در آن برهه از زمان ، تنها مرجع آشنایی با کامپیوترهای خانگی ، همین مجله بود ..

روی جلد مجله عکس دوچرخه سوار سرعت در پیست را نشان میداد که بطرز خیلی ابتدایی روی آن کار شده بود و به آن رنگ و بویی کامپیوتری داده بودند !! (یادمان باشد که در آن تاریخ فوتوشاپی وجود نداشت )

تیترهای روی مجله بترتیب زیر بودند :

متغیرهای سیستم اسپکتروم

گرافیک اسپکتروم

راهنمای برنامه گرافیکی جعبه نقاشی

کمودور 64 در کنار poke

مروری بر بازیهای کامپیوتری

نسوز کردن بازی در نسوز کننده ها

نشریه داخلی کمودور

......

خیلی خوش شانس بودم که این اولین مجله ای که در همان روزهای نخستین آشنایی با کمودور بدستم رسید ، بطور جالبی پر بود از مطالب مربوط به کمودور 64 ، و حتی در وسط مجله (از صفحه 21 تا صفحه 72) نشریه داخلی کمودور با بسیاری از مطالب به چاپ رسیده بود ، که در اولین قدم آشنایی با کمودور ، منبعی بسیار الهام بخش مینمود .....

چه حیف که کل مطالب آن را در عصر همان روز مطالعه کردم و بیصبرانه از همان روز منتظر انتشار شماره بعدی آن شدم ..

تصمیم دارم مطالب مربوط به کمودور ، اعم از مقالات ، آموزشها ، و غیره را که در مجلات وجود داشتند برای استفاده مجدد ، و همچنین برای آرشیو کردن این مقالات بصورت الکترونیک ، گردآوری نموده و در اختیار دوستان عزیز قرار دهم ، البته من تعدادی از مجلات قبل از آذر 1371 را نیز در همان زمانها از یکی از دوستانم گرفته بودم که هم اکنون نیز آنها را در اختیار دارم ولی تعدادی نیز مجلات قدیمیتر وجود دارد که بنده آن را در اختیار ندارم و بسیار خوشحال خواهم شد که دوستان عزیز ، اگر آنها را در اختیار دارند بهر وسیله در این وبلاگ منتشر کنند ...

بهمن 1391

لطفاً این مقالات را در بخش پیوندها پیگیری نمایید ..

اسپکتروم

برای دیدن مشخصات کامل این ریزکامپیوتر بر روی آن کلیک کنید


zx spectrum plus

برگرفته از ویکی پدیا

این کامپیوتر خانگی ۸ بیتی است و در آوریل سال ۱۹۸۲ توسط یک شرکت کوچک انگلیسی به نام شرکت تحقیقاتی سینکلر (sinclair research ltd)‏ و مدیریت سر کلایو سینکلر در انگلستان در سال ۱۹۸۲ به بازار عرضه گردید. این رایانه در ۸ مدل مختلف تولید گردید. اولین مدل این دستگاه با ۱۶ کیلوبایت رم در سال ۱۹۸۲ وارد بازار گردید و با zx spectrum ۱۲۸+۳ که دارای ۱۲۸ کیلو بایت حافظه به همراه یک دیسک گردان داخلی نیز بود در سال ۱۹۸۷ پایان گرفت. به طور کل بیش از ۵ میلیون از این دستگاه در دنیا فروخته شد.

اسپکتروم بدون شک اولین جریان در میان کامپیوترهای خانگی در انگلستان بوده‌است و به همین درجه اهمیت، کمودور 64 در آمریکا. معرفی زد-ایکس اسپکتروم منجر به این گردید که توسعه نرم افزارها و سخت افزارها برای این دستگاه توسعه پیدا کند. با ورود این دستگاه انقلابی در صنعت کامپیوتر ایجاد گردید که اثرات آن هنوز قابل مشاهده و ملموس است. zx spectrum با ظاهری ساده تفاوت عمده‌ای با نسل پیشین خود داشت. این کامپیوتر علاوه بر اینکه کیفیت و گرافیک بهتری داشت، نخستین کامپیوتر رنگی این کمپانی بود. همچنین اسپکتروم سبک ترین و نازک ترین کامپیوتر آن زمان در بازار بود. اما نکته دیگری که این کامپیوتر را به پرفروش ترین کامپیوتر زمان خود تبدیل کرد، قیمت ارزان آن بود. ۱۲۵ پوند برای دستگاهی با ۱۶ کیلوبایت رم و ۱۷۵ پوند برای مدل ۴۸ کیلوبایت؛ یعنی چیزی حدود نصف قیمت رقبای خود. سه نفر در موفقیت این کامپیوتر نقش داشتند؛ کلایو سینکلر، بنیانگذار کمپانی 'سینکلر ریسرچ'، ریچارد التواسر، مهندس و ریک دیکینسون، طراح صنعتی این دستگاه. این کامپیوتر به عنوان دستگاهی آموزشی بازاریابی می‌شد، اما عملا بیشتر خریداران آن برای بازیهای کامپیوتری سراغ آن رفتند. در نخستین نقدها درباره این کامیپوتر، ارزان بودن و ظاهرش به عنوان نقاط مثبت آن بر شمرده می‌شد، اما بسیاری درباره صفحه کلیدش نگاه مثبتی نداشتند. کلیدهای صفحه کلیدهای نخستین نسخه‌های اسپتکروم لاستیکی بودند. در سال ۱۹۸۳ سینکلر، zx microdrive را عرضه کرد که این قابلیت را داشت که اطلاعات را بر روی کارتریج ذخیره کند. در سال ۱۹۸۶ کلایو سینکلر کمپانی اش را به آمستراد که مالک آن آلن شوگر بود فروخت. نخستین لپ تاپ اسپکتروم در سال ۱۹۸۸ به بازار آمد.